دین و ازادی عقیده از نظر کوروش
آسمون آبی

 

من در همدان فهمیدم یكی از علل بزرگ عدم رضایت انهایی كه تحت سلطه ی مادها بسرمیبرند این است كه سلاطین ماد دین خود را بر اقوامی كه تحت سلطه ی انها بودند تحمیل میكردند و عقیده داشتند همه ی كسانی كه درمحدوده ی سلطنت انها بسر میبرند باید متدین به دین پادشاه ماد باشند من متوجه شده بودم كه این موضوع اقوامی را كه تحت سلطه ی پادشاهان ماد زندگی مینمایند ناراضی كرده و انها اماده هستند كه از هر فرصتی برای طغیان استفاده نمایند و خود را از تسلط پادشاهان ماد و دین اجباری ازاد كنند

من بعد از اینكه به سلطنت رسیدم متوجه شدم كه در تمام ادیان مبدا یكی است وتمام ادیان مختلف دنیا یك چیز را میپرستند وفقط الفاظ و وسائل رسیدن به مبدا بین انها فرق میكند. من چون فهمیدم كه در تمام ادیان دنیا مبدا یكی است متوجه شدم كه مخالفت كردن با كیش اقوامی كه دین انها غیر از دین من است لجاجت میباشد و دور از صلاح سلطنت و انسانیت است.

من دریافتم كه اگر اقوام را ازاد بگذارم كه دین خود را بپرستند و همانطوركه به دین خود احنرام میگذارم به دین انها نیز احترام بگذارم یكی از علل بزرگ نارضاتی ها و شورش ها از بین خواهد رفت.بعضی از موبدان دین من روش مرا نمیپسندیدند و مرا مورد نكوهش قرار میدادند كه چرا به ادیان دیگر احترام میگذارم ولی من چون میدانستم عملم به صلاح كشور است به ایراد انها اعتنا نكردم و به انها گفتم: صلاح سلطنت غیر از صلاح موبدان است و نتیجه ی عمل نشان داد كه من درست فهمیدده بودم زیرا از روزی كه من اقوام را ازاد گذاشتم كه دین خود را بپرستند و به انها ثابت كردم  كه به دینشان احترام میگذارم در كشور وسیع من كه یك سر ان سند(هندوستان) و یك سر دیگرش (یونی) میباشد و15 نوع دین وجود دارد هرگروه از مردم یك دین را میپرستند و چون همه ی انها را به یك چشم نگاه میكنم هرگز اتفاق نیفتاده كه شورش وطغیانی بروز كند كه ناشی از دیانت باشد.

من اموختم كه پادشاه نباید تجارت كند و نیز نباید در فكر جمع اوری زر باشد چون هرگاه پادشاه سعی خود را در جمع اوری زر نماید مردم سال به سال فقیرتر میشوند برای اینكه هرچه ثروت در كشور است نزد پادشاه جمع اوری میشود و دردست مردم چیزی نمی ماند. من اگر خزانه به وجود اورده ام برای این نبود كه به نفع خود زر جمع اوری نمایم بلكه از این جهت خزانه بوجود اوردم تا برای هزینه ی قشون و هزینه ی حكام و كارهای شهرسازی و جاده سازی و كارهای دیگر پیوسته زر وجود داشته باشد و هیچوقت بر اثر فقدان زر كارها به تاخیر نیفتد.

گرفته شده از خلاصه ي ده هزار سال تاريخ ايران 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 6 شهريور 1390برچسب:, :: 21:55 :: نويسنده : مهسا

درباره وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آسمون آبی و آدرس asemane-abi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 473
بازدید کل : 91519
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 76
تعداد آنلاین : 1